Moderne Techniken für die Shader Entwicklung und Bildsynthese

Alexander Müller, Sven Liedtke, Michael Kern, Rüdiger Westermann

Time, PlaceFridays, 09:00-12.00, room: 00.08.059
Begin:

Oct. 18., 2019

Details:
Final pres.:
Prerequisites

News

- Note, information on the wiki access will follow on tba, the first part of the project notebook texts should be submitted by tba.

Short Summary

Nach der Teilnahme am Modul sind die Studenten in der Lage gezielt visuelle Effekte zu analysieren und diese mithilfe von Shadern für Spiele und andere Applikationen zu erstellen. Die erlernten Technologien umfassen Beleuchtung, Bildeffekte, Compute und fortgeschrittene Technologien wie Tessellation. Die Studenten können Shader optimieren und Gelerntes auch auf Bereiche außerhalb des Games Engineering anwenden. Sie erhalten einen tiefen Einblick in die Funktionsweisen und den Aufbau moderner Renderer und verstehen die Einordnung verschiedener Shader in die Graphics Pipeline.

Inhalt Anhand von aktuellen Beispielen wird den Studenten die plattformübergreifende Entwicklung von Shadern für Games und andere, Computergraphik fokussierte, Anwendungen erläutert. Als Entwicklungsumgebung kommen Unity3D, sowie Visual Studio zum Einsatz. Spezieller Fokus liegt hier auf: - Aufbau von Shadern: Vertex, Fragment, Geometry und Surface Shader - Verschiedene Beleuchtungsmodelle - Physically Based Rendering, BRDFs - Optimierung, Performance Analyse, Tools - Rendering, Graphic APIs - Post-Processing, Image Effects - Compute Shader - Tessellation - Stylized Shading - Volume Rendering

Description

This is a practical course which involves a hands-on approach with neither traditional lectures nor exercises. Instead, we will meet ca. once a week to discuss technical issues and to track progress. Students can utilize available game engines, yet we will make sure that a considerable own programming effort will be invested. While development will take place on PCs, students are free to choose the target platform of their final game. 

At the end of the course, all results will be presented to the public. 

Prerequisites

  • Good programming skills (course projects are written in C++).
  • Students should have passed successfully the Realtime CG lecture and practical.
  • This practical is open for students of Informatics: Games Engineering only.

Organization

All students have to sign up for the practical and attend the mandatory lectures. It is not possible to join later on during the semester.